Årskrönika 2009

Verksamhetsberättelse för Kronobergs Tennisklubb 2009

År 2009 blev det år när Kronobergs Tennisklubb skakades i sina grundvalar. Vår stöttepelare, grundaren av Kronobergsandan, vår allt i allo, vår tröstare, vår fasta hand, helt enkelt vår Gudfader, Bengt Corleone Lundberg gick ur tiden. Don Bengt styrde oss med fast hand i över 60 år. Han insats för oss är unik i idrottshistorien. Nåväl, idrott och idrott, ja, det är nog många, åtminstone utomstående, som tror att det är det vi håller på med. Oavsett vad folk anser så är Don Bengt en hjälte för oss insiders.

Egentligen har det alltid funnits enkla regler som styr klubbens verksamhet. I grunden gäller att de två bästa åker upp och de två sämsta åkter ner. Undantaget är de permanenta medlemmarna i sista gruppen, ni vet vilka dom är, de åkte inte ut utan får vara kvar, år efter år. Don Bengts vård av Kronobergsfamiljen innehöll sådana här, milda drag. Trots reglernas enkelhet visste dock ingen med säkerhet vilken grupp man tillhörde förrän listor över grupperna nådigast meddelades strax före terminsstarterna. Det var Gudfadern och Donna Birgit som i oändlig vishet vid köksbordet med rödrutiga duken i Västertorp visste var man hörde hemma.

Här är det lämpligt att meddela att styrelsen har inköpt en rödrutig duk.

En stor och rik klubb som Kronoberg sysslar inte enbart med tennis. Vi har ju också årsfe…, årsmötet. Om vi nu accepterar att vi faller under epitetet idrottsklubb så är vi unika också i det avseendet att ingen i klubben någonsin sett till våra stadgar. Ja, det har inte funnits något behov. Vi hade ju köksbordet. Årsmötets funktion har varit att så många medlemmar som möjligt vid ett och samma tillfälle skulle få reda på vad som hade bestämts.

Jag tror att käre Gudfadern anade vart livet bar hän. Under 2009 fick jag nämligen ett grått kuvert och i det låg de tryckta stadgarna för Kronobergs Idrottsförening och en kort hälsning från Don Bengt. Nu har det visast sig att de stadgarna inte kan gälla oss. Där står t ex att styrelsen ska ha minst 7 medlemmar. Som ni alla minns, eller hur?, beslöt vi på senaste årsfe…, årsmötet att det räcker med 5 medlemmar i vår styrelse eftersom den är så kompetent. Och eftersom vi tillsammans d v s årsmötet inte kan ha fel måste det vara stadgarna som är fel. Vi förblir även fortsättningsvis den enda idrottsförening i världen som styrs av ett Rättesnöre.

Finanskrisen har drabbat Kronobergs Tennisklubb mycket hårt. Snålspelet har spritt sig betydligt snabbare än svininfluensan. Svinaktigast hittills var Målarn som gav klubbens mycket trevlige ordförande endast ett game i Stora KM och gick hem med 13 själv.

Klubbens två utredningsgrupper har presenterat sina rapporter dels om damsektionen dels om juniorstödet. Det arkivsystem som f d Kassan under flera decennier har utvecklat har emellertid slukat rapporterna och de står ej att finna.

Vidare rapporteras att styrelsens av klubben finansierade studieresa till Franska Öppna Mästerskapen var utomordentligt framgångsrik. Big Bens kort var i flitig användning och Anders Gotland Christenson lär t o m ha sett en tennismatch.

Rapporterna från stridsfälten är som följer:

Våren 2009

Grupp 4: Regerande Årets Gubbe behöll greppet om gruppen. Trots överlägsen seger i andra setet mot f d Generalsekreteraren, numera endast redaktören, Hedelin, lyckades Gubben bli sist genom att skänka bort första set till en annan ständig 4:a nämligen f d VD:n numera endast gruppspelaren i Kronoberg, Lill-Nisse. Vederbörande tog en säker näst sista plats i gruppen. Redaktör´n deppade ihop efter setförlusten och hoppade av till reservdelsgruppen. Kronobergs fotbollsexpert Robban Perlskog, med klubbens lägsta genomsnittliga tipsresultat någonsin, hoppade av helt och hållet. Det sägs att någon läckt tipsresultaten till en viss TV-kanal. Officiellt skyllde han på sjuka barn. Troligen var han även deppig över att komma fyra i den här trivselgruppen efter att terminen innan spelat i den mycket finare tredje gruppen

Gubbens motsats var karriäristen Nollan Kultti som svepte igenom gruppen med nästan max-poäng; 28. Han hann aldrig uppfatta hur mysigt de har i fyran. Inga nollor i vinstkolumnen, det var bara på tipstalongen han presterade noll vilket vi vinnare tyckte var väldigt mysigt.

Gergö följde med honom upp i trean.

Grupp 3: Fahlanders klanhövding Micke hade lyckats smuggla in sina två adepter Dator-Erik och Kalle Kapten i grupp 3. De krossade allt motstånd med undantag av Bollkallen SpringarTorald som faktiskt tog andraset mot båda. Genom att Erik var ogin mot storebror  och inte släppte en enda pinne, lyckades Bollkallen gneta ihop en  poäng mer än Kalle Kapten. Oturligt nog för hedersknyffeln Torald ville Hallertklanen förbereda en comeback till hösten genom att anmäla Doktor Ola till spel i grupp 2. Bollkallen sprang oavbrutet i kvalmatchen i augusti men en flåsande Doktor Ola tog sista poängen och höll Bollkallen kvar i grupp 3.

Korv-Anders och Salo-Robban tog enbart poäng mot varandra och Korven, med två ändar, fick bara en.

BackhandsBosse blev förskräckt av Klanbrödernas framfart och sade sig därefter vara oavbrutet skadad.

Grupp 2: Det blev giganternas kamp i tvåan. Big Ben med en hyfsat fungerande tvåhändare på backhandssidan knegade sig högst upp med en poäng före Hjalmar. Fahlanderhövdingen med sin snygga och slicade enhandare på samma sida la sig i mitten.  Den vackert spelande Läns-Lars-Erik fick applåder från läktarna men nästan inga poäng. Klarade sig dock kvar tack vare avhopp. Klubbens mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson, hade i alla sina matcher otur. Hade det varit på Kungliga hade han skickats ner i underjorden, nu blev det till banan bredvid.

Årets rookie 2008, Anders Torell, stötte pannan blodig i sin första match mot bollmotare Hjalmar och drog sig ur skadad.

Grupp 1: Trots ihärdiga försök att visa oklanderlig vandel kommer stackars Hofvander för alltid att kallas Porr-Olle i Kronis. Hans iver att blidka de allra finaste i klubben resulterade i noll poäng och kunde lett till ändrat tilltal. Men som alla vet, Nollan är redan upptagen av Kultti, och Porr-Olle fick ta sitt namn och flytta neri tvåan igen. Det gjorde han tillsammans med Kejsaren av Norge som till glädje för alla äkta svenskar inte kunde mäta sig med våra bästa  – den här gången får vi väl lägga till för säkerhets skull.

De allra finaste vi har slutade på 15, 17, 18, och 19 poäng. Den f d ständiga ettan, Tobbe Backvall, nådde nu bara fram till andraplatsen. Junior-Jonas och Målarn var också nära men räckte inte riktigt fram. Det var Hårbandet Carlsson som agerade vägg och blandade detta med överraskande krosslag vilka gav den nödvändiga extra poängen för vinst.

Augustidubbeln

Äntligen!! Slut på sommareländet med solsvettiga dagar i dammet från rött grus. Hallen står där sval, nyputsad och fin. Halldirektören och Läkköttet Lehman står och tar i hand vid trappen och hälsar oss hjärtligt välkomna tillbaka. Synd bara att hans managementförmåga är i klass med oförmågan att läka småsår och att han därför även i år totalt misslyckats med att skaffa klubben den extra timme mellan 20 och 21 som vi så väl förtjänar.

Efter förra årets polisanmälan var kontrollen av årets lottning oantastlig. Klubbens mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson, hade turen att lottas tillsammans med Nollan Kultti och hans enastående toppade forehand. Med onda aningar om vad som skulle kunna hända i nästa veckas Golf-KM var det av vikt att lotta Kejsaren av Norge med ett handicap. Han fick nitlotten Lill-Nisse.

Nollan hade inte spelat på hela sommaren och var i god form. Bollarna bara svischade förbi SpringarTorald och Big Ben med respektive bihang, Fotfelet Urban och Gubben. Med er mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson, löpande som en vessla framme vid nätet var vinsterna för Nollan och ordförande givna. Döm om vår förvåning när, i finalen, vi ser Kejsaren och nitlotten på andra sidan. Och, ta mej faen, spelar inte Lill-Nisse som om han inte sett röken av grupp 4. Stadigt grundspel, underbart servande och – tro det eller ej – dödande volley! Lägg därtill att Norman spelade kejserligt. Då förstår ni hur det gick!

Golf KM

Låt oss göra det klart en gång för alla: Kronobergs TK är en tennisklubb. Att en sådan spelar ett Golf-KM är en lustighet som inte har någon som helst betydelse. Framför allt spelar det ingen roll vem som vinner; svensk eller norrman, det kvittar när det gäller något så totalt oviktigt.

Eftersom det var Kejsaren som råkade vinna förra året fick han välja bana för årets KM. Lustigt nog valde han Österhaninge, den bana där han legat på två veckors träningsläger tidigare i augusti. Rusningen till anmälan pågick hela augusti och när det var dags att slå ut var det två hela tre-bollar som gick ut. Det visar så otroligt liten betydelse det har vem som vinner. Ni kanske anar vartåt det lutar. Jorå, Kejsaren lyckades även detta år slå en massa turslag och därigenom kapa åt sig en knapp vinst. Er mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson, har utvecklat ovanan att bli tvåa på de här KM:en och det blev likadant i år. Ja, man ska hålla på traditionerna! Fast det var nära att f d Kassan, Rondellen, förpassat honom till tredje plats. Samma nettoresultat nådde Rondellen nämligen men det högre handikappet höll honom bakom er mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson.

Gottland, f d Pälshandlarn och Linkan kämpade i bottenträsket.

Hösten 2010

Grupp 4: Efter vårens oroande poängskörd la Gubben manken till för att försäkra sig om en fortsatt plats i gruppen. Fem läggmatcher och han var stadigt förankrad i botten. Nitlotten Lill-Nisse tappade formen efter den virtuosa insatsen i augustidubbeln. Han fick förstås poäng i Gubbens läggmatch men det stannade vid det.

En nykomling från Vostok Nafta ska självklart kallas Den flyktige. Per Brilioth var mycket riktigt flyktig. Han flydde gruppen efter en termin och möter nu de hårda gossarna i trean inklusive er mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson.

I skiktet under Den Flyktige fördes en stenhård kamp. En flygande Holländare, Alex Pååg, spelade 5 matcher men sågs av ingen utom av dem han spelade mot. Hade han varit kvar hade vi naturligtvis kallat honom Den Osynlige men nu är han endast den försvunne, han hoppade nämligen av efter en termin. Strax ovanför honom hamnade överst Salo-Robban och sedan Korv-Anders. Diverse avhopp och komplikationer gjorde att köksduken dömde Robban till fortsatt tjänst hos Gubben i fyran.

Grupp 3: Nollan Kultti fortsatte efter framfarten i fyran att vara obstinat mot sitt tilltall. Konstigt att en så usel tippare inte nollar på banan.  Treorna hade svårt att hantera hans toppade forehand och det var endast SpringarTorald, Bollkallen, som genom oavbrutet löpande tog ett andra set. Tyvärr hoppade vår omtyckte Bollkalle av inför sista matchen och ska i framtiden ägna tisdagskvällarna åt något så löjligt som körsång. Det är väl fruntimmer med förstås. Vi lever i ett konkurrenssamhälle så vi kanske måste leta en gång till efter rapporten om damsektionen.

Nu blev det Fahlanderklanen som tog andra platsen i gruppen genom Kalle Kapten. Och så hoppar han också av. Ryktet gick att han i stället skulle vara med i något slags vattengympa med damer men skönt nog var det verkliga skälet att jobbet skulle komma att  placera honom utanför Stockholm alltför ofta under våren.

Avhopparsjukan spred sig till Gergö som inte ville testa sina tävlingsnerver en gång till mot Gubbens gäng eftersom det var dit han var på väg.

Kvar, fladdrande i mitten på gruppen blev BackhandsBosse och er mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson.

Grupp 2: Här utspelades juniorgladiatorernas kamp mellan Doktor Ola och HemsidePeter. Efter flåsandet mot SpringarTorald i kvalmatchen fick Doktorn någorlunda ordning på kondisen och med hyfsat vacker tennis tog han förstasetet mot Hemsidan som med sitt ofullbordade andraset fick en pinne mindre.  25 poäng till Doktorn och 24 till Hemsidan. Övriga fick spela statister mot dessa två giganter. Det var tur att de fick spela mot varandra  och där få några games. Fahlanderhövdingen fick för lite smörj, inte i matcherna, men i lederna och haltade hem för gott – för hösten. Det är härligt att hans fina slice är tillbaka i grupp 3 nu på våren. Porr-Olle, nu är vi där igen, hankade sig  knappt kvar tillsammans med Kejsaren som trots oavbruten barnproduktion och evigt resande blev trea med 15 pinnar. Bra gjort för att komma från det landet.

Läns-Lars-Erik fick fortsatta applåder från läktarna men bara tre poäng. Det blev snedsteg vänster till bana 3.

Grupp 1:Den komplicerade klanbildningen inom Kronis fortsätter. Nu är det Backvallarna Tobbe och Mathias som försöker överta grupp1. Men Hårbandet verkar bygga en enmansklan och tog ensam 28 poäng, nästan lika många som Backvallarna tillsammans. Heder åt denne järnman som aldrig sviker. Svårt förresten med tilltal till Tobbe som klanledare. Hövding är taget, Kejsare är taget och Kung i 1:an är ju numera Hårbandet. Det får bli Äldsten. Han blev i alla fall tvåa på 19 poäng tätt följd av Junior-Jonas och Pojken Backvall.

Miniväggen Hjalmar fick en poäng mindre än Big Ben och gled ner i tvåan. Överraskande gjorde också Målarn det, han som spelade drömtennis mot er mycket trevliga ordförande, Sven Enarsson, i Stora KM, vilket leder oss till, just det

Lilla KM: Under FahlanderHövdingens ledning förra våren lyckades klanens juniormedlemmar totalt dominera Lilla KM. Er mycket trevliga ordförande, ja, ni vet, Sven Enarsson tog sig till semifinal med två väl genomförda matcher som båda vanns på wo. Yngste klanmedlemmen, Dator-Erik, visade ingen respekt för denne ålderman och körde över honom. Ett liknande öde gick Korv-Anders till mötes mot Kalle Kapten.

Dator-Eriks förbannelser över sina usla slag ekade mellan hallväggarna under finalen som Kalle Kapten enkelt vann med 10-9.

Att notera om Lilla KM: Lill-Nisses förnämliga insats i Augustidubbelfinalen framstår i allt mer oförklarligt sken. Han gjorde 0-14 mot Kaptenen i första omgången. Jag fick ju i alla fall ett game mot Målarn!

Stora KM: Bland barn, husbygge, jobbyte m m var det ett under av  Kejsaren att koncentrera sig i kvartsfinalen och slog ut Äldsten ( ni minns vem det är va?) med 6-5. I semin blev dock alltid smartspelande Målarn för svår. Han tog supertiebreaket med 10-8. Andra halvan dominerades av vem tror ni? Just det. Hårbandet gick fram som en ångvält och fortsatte med det i finalen, trots att Målarn stretade emot fint i första set: 6-5, 6-1. Ett stort grattis till enmannaklanen Hårbandet.

Det har dock ryktats om en protest. Hårbandets hårband i glada färger ihop med svettkristaller sägs blända motståndarna så att det blir svårt att fixera bollen med blicken. Protestryktet fick lite extra fart efter matchen i grupp 1 i tisdags när Carlsson spelade i bara skulten och Junior-Jonas tog andra set med 6-3.

Sist och Minst

Kronis är en familjeklubb med stort hjärta och omsorg. Mobbning och andra typer av elakheter tillåts inte. Det är också naturligt för oss att ta hand om våra gamla. Vi har ett gäng som vi kallar seniler. Dem samlar vi i en reservdelsgrupp. För att de ska få en känsla av att de är fullvärdiga medlemmar och t o m tennisspelare kallar vi officiellt gruppen för Dubbelgruppen. De har svårt att stå upp och behöver en vän att stödja sig på och därför låter v vi dem tro att de så att säga ”spelar” dubbel. Ja, ni vet!

De är åtta i gruppen men har stora problem varje tisdag att få ihop 4 stycken att stödja varandra. Trots ett s k spelschema är Fotfelet Urban alltid närvarande och det underlättar att få ihop 4. Svårigheterna att komma till hallen beror i hög grad på vårt samhälles bristande färdtjänst men kanske i lika hög grad på bristen på reservdelar. Må de spela i frid!!

Epilog

Efter höstens bataljer har ett gäng lämnat oss: Hemsidan, Bollkallen, Kalle Kapten, Matchnerven Gergö och Den Osynlige. Den senare blir nog inte sedd i framtiden heller. Kalle Kapten och Gergö kommer nog att dyka upp igen när omständigheterna så tillåter. Bollkallen SpringarTorald var mysig att ha i klubben och skötte om oss. Hoppas att han hittar ett fruntimmer i kören och sen kommer tillbaka.

Hemsidan Peter Loboda har en lite tuff match vid sidan av tennisen. Du ska veta att våra tankar stödjer dig i matchen och att vi vill se dig tillbaka på banan så fort som möjligt.

Vi har också ett gäng nya bland oss. Möjligen har ni märkt att Kronis är en lite annorlunda klubb. Och tokigare blir det, Ni är i alla fall välkomna: Pojken Backvall, Per Den Flyktige, Kakel-Anders, Fahlanderklanens Stefan och Andreas Winell.

Nu ska vi snart fira en massa segrare i grupper och KM. Göran ska abdikera som Årets Gubbe och en ny rookie ska utses.

Och äntligen sätter sig er mycket trevliga men långrandiga ordförande, Sven Enarsson ner.

Kommentarer är stängt.