Verksamhetsberättelse 2011

Kronobergs Tennisklubb

Vederbörande har som en förberedelse för denna skrift läst igenom de senare årens verksamhetsberättelser. Det är ingen rolig läsning. Mängder av konstiga öknamn och en massa tjafs däremellan. Det är en stil som inte passar ett viktigt dokument för en seriös klubb. Klubbens demokratiskt valda styrelse har också å medlemmarnas räkning begärt skärpning och en striktare ton i verksamhetsberättelsen. Det är själklart för Er Enkle Tjänare att medlemsviljan skall råda. Årets berättelse blir således kort, strikt och koncis.

Den första, oerhört viktiga punkten att avhandla gäller Kronbergs Tennisklubbs Damsektion. Utredningen därom, nämligen Sveriges Offentliga Utredningar nr 6 från 1946, har som tidigare rapporterats blivit befunnen. Den satt i pärmen för klubbens stadgar som i övrigt var tom. Vid genomläsningen har styrelsen oavbrutet somnat. I utredningen kan man prata om strikt, för att inte säga snustorrt språk. Det återstår några kapitel innan vi kommer fram till utredningens förslag.

Ungdomssektionen å andra sidan har varit aktiv under året. Efter en mystisk gåva vid förra årsmötet blev Gubben Svensson sektionens ordförande. Några med anknytning till svenskt revisionsväsende, vi ska inte nämna Rondellen Frondell eller Äldsten Backvall, har för Er Enkle Tjänare påpekat att klubben bör överväga nolltolerans mot mutor. Hur som haver upphör sektionen 29 juli i år när han fyller 30 år, d v s Yngstingen Backwall.

Fältrapport.

Våren 2011

Grupp1 delades upp i ett högre skikt  och ett lägre, underbegåvat, skadat och synsvagt skikt. Kampen på det högre planet fick sin upplösning i att Big Ben vann en överlägsen seger mot Hårbandet på wo. Hårbandet lirkade för att få till en ersättningsmatch men Biggen haltade undan och hjälpte Hemsidan Loboda till gruppsegern. Strax därefter köpte Biggen ny bil men vissa påstår att det var av egna medel.

Lite under dessa tre giganter hamnade Han Som Springer På Allt, Väggen Hjalmarsson. Tog poäng av både Biggen och Hemsidan men mot konkurrenten om epitetet väggen, d v s Hårbandet, kammade han noll.

F d supergiganten Äldsten Backvall kämpade flott ,men med ett öga blott, till slut han bara 2 poäng hade fått. Målarn skrapade ihop en mer och Doktor Hallert som inte vet hur man botar knän var tvungen att hoppa av – som en kråka antar man med ett sådant knä.

Grupp 2 dominerades av juniortennis. Pojken Backvall vann överlägset mot alla utom mot just Junior-Jonas. Pojken fick dock en poäng mer än Junioren som faktiskt inte var värd mer än en andraplats efter att ha förlorat den enda match som svenskar inte får förlora d v s mot Peter Northugs kompis Kjesaren av Norge. Nyuppflyttade Dator-Erik gjorde bra ifrån sig och smög in framför Kjesaren och pappa Fahlander. Porr-Olle hade svårt att koncentrera sig. Nån säger sig ha sett honom stå och snegla på tidningar i tennisväskan. F d Nyingen, numera Trojanen Steen slog hårt på allt och väggskynket fick bytas ut.

Myglet runt köksbordet komplicerades av herr Hovfanders lektyrleveranser och i kaoset blev både HmHm-Olle och Trojanen kvar i tvåan.

Grupp 3. Er Enkle Tjänare var nära att vinna gruppen men Yngstingen Backwall hade tur och blev 26 poäng bättre. Han tog maxpoäng! Tvåa var Nollan Kultti som liksom Er Enkle Tjänare tog två games mot ungdomssektionen. Alpinisten Genberg hämtade sig efter dansskadan på en Österrikisk hytta och steppade mitt i tabellen tillsammans med lättfotade Flyktige Brillioth. Långt efter kom Falukorven och Kaklet, den sistnämnde en hel poäng efter Er Enkle Tjänare.

Tumultet runt köksbordet fortsatte, tidningarna räckte inte till alla. Det enda man kunde enas om var att en Falukorv bör spela i klubbens lägsta division.

Grupp 4. Proff Jacobsson gjorde nästan lika rent hus i 4:an som Yngstingen i 3:an. 34 poäng, 12 före tvåan Lobban Sala som rapporteras ha slagit hela 3 raka slag under terminen. Cribba Martinsson viftade med handleden så att Sjökapten Lindblom och andra trodde han spelade pingis. Många häpna munnar stängdes när bollen seglade in otagbart. Det märktes den här terminen att det gått ett tag sedan Lill-Nisse gick sin kurs i volley. Nu var det mest gåendet kvar. Kampen om sista platsen vann dock Gubben Svensson i säker stil med enastående 48 minusgames.

Dubbelgruppens halveringstid var c:a en månad under våren 2011 och i maj återstod endast atomkärnan, Urban med fotfelet. Han å andra sidan strålade av energi och körde vissa dubblar helt ensam. Någon hörde honom faktiskt ropa ”Fotfel!” när han låg under mot sig själv.

Lilla KM

Er Enkle Tjänare är känd bl a för att ha kallat till styrelsemöte men glömt att komma själv. Mot den bakgrunden är det inte underligt att årets Lilla KM inte planerades förrän folk börjat hugga till midsommarstängerna. Att den normalt klare Gubben i fyran också glömde bort den lägsta kastens KM kan ha berott på hans eviga kontrollräkning av minusgames.

En snabbvariant genomfördes medan häggen blommade och doften var så förvillande att ingen orkade notera resultaten. Efter diverse pingisviftningar och bankackel verkar det som att Lobban i semifinal, utan att slå ett enda rakt slag utmanövrerade Er Enkle Tjänare som inte kunde göra sig själv rättvisa p g a lite väl slitna skosnören. Mot Nollan Kultti gick Kaklet i väggen i den andra semin. I finalen stod striden het tills Lobban fick ett game i andra set. Toppskruvade Nollan ska nog upp i finrummet för att få värdigt motstånd.

Hösten 2011

Halldirketör Lehman, mer känd som Läkköttet, hade jobbat hårt med fru Sundin över sommaren. Hon är damen som hade kontrakt på bana 5 kl 20 till 21 och som vi hett eftertraktade, banan alltså. Dirketören lurade och lirkade och så gav hon sig. Inte till honom men upp kontraktet. Och vi slapp äntligen den olyckliga dubbeltimmen för en grupp mellan 21 och 22. Det här var en version av vad som hände sommaren 2012. En annan är att Läkköttet i vanlig ordning låg och solade sig efter stängningen vid midsommar och glatt noterade i början på augusti att fru Sundin helt enkelt tyckte att nu hade det blivit för dyrt, vilket vi har förståelse för, men i det här fallet gynnades av.

Nåväl, nu gnuggades det geniknölar vid rutiga duken på köksbordet. Eftersom Birgit pensionerat sig var vi tvungna att själva hitta en lösning. Dubbelgruppens fullständiga upplösning under våren var till hjälp. Efter vånda ställdes den in. Urban med Fotfelet tog inte åt sig det beslutet utan har fortsatt att komma ner och det är vi glada för. Då ökar nämligen chansen att han kommer till årsmötet och förgyller oss med musik. Heder åt denna kämpe!

Pälshandlarn Eriksson, Knutte Batong och Owe Toker/Kloker vilar på hanen och till hösten när Direktören åter jobbat hårt en sommar har vi säkert en timme att ställa till förfogande för en ny dubbelgrupp. Fackverket Olofsson, alias Toker/Kloker, gick med i 4:an och stred väl med oss ungdomar.

Nu har vi alltså 5 grupper och alla har tid mellan 20 och 22. När nya och gamla skulle fördelas på en grupp till blev rödrutiga duken fuktig av svett. Efter några bjudtårtor var dock saken biff.

Augustidubbeln

Efter förra årets öppna och genomlysta lottning ansåg styrelsen att det var onödigt att åter engagera Notarius Publicus.

Hemsidan Loboda arrangerade tävlingen men skulle inte själv spela eftersom hans fru tycker prisskålen är så ful. Hemsidan och Er Enkle Tjänare kom snabbt överens om att Hövdingen Fahlander var en lagom bra medspelare till vederbörande och resten av lottningen bestämdes också.

En imponerande statistik från augustidubbeln är att alla deltagare från klubben nådde kvartsfinal. På övre halvan blev det lobbduell mellan Lobban och Urban med Fotfelet. Partners var Alpinisten Genberg respektive Äldsten Backvall. Den 37 år yngre Lobban var lite, lite mer rörlig vilket fällde utslaget; 9-5. I den andra matchen på övre halvan försökte Ynglingen Backwall slå hål på Väggen Hjalmar som av någon anledning oavbrutet slog returerna på Kaklet Olsén. Därigenom blev matchen jämn men i slutet när Väggen var smått svettig blev han förbryllad och en retur gick till Ynglingen; 9-8. Fahlandertillskottet Mathias, bror till Hövding Micke, fick mest stå bredvid Väggen och se på.

I semin tog Kaklet kafferast medan Yngstingen sprang över hela banan och fortsatte att dundra. Lobbans lobbar hade säkert suttit bra bara han hade nått fram till bollarna. Alpinistens skönspel var som vanligt en fröjd för ögat men gav få poäng. 11-4 till Yngstingen och Kaklet.

På nedre halvan utklassade Hövdingen och Er Enkle Tjänare Hårbandet och Sjökapten med 9-7 men kanonerna Trojanen Steen och Nollan Kultti var värst. Först sköt de Pojken och Gubben av banan med 12-4 och i semin blev Hövdingens handikapp, d v s Er Enkle Tjänare, alltför tungt och kanonerna gick vidare med 11-2.

Det small, skreks och skrattades i finalen. Yngstingens dunder knallade till slut lite högre än kanonerna  från Trojanen och Nollan. 10-8 i supertiebreak.! Yngstingen sa efteråt att också Kaklet hade tagit några bollar.

Grupp 1. Big Ben drog till finare jaktmarker i sin strävan att få en SM-medalj. Doktor Hallert har ännu inte lärt sig att läka knän och fortsatte att hoppa kråka utanför tennisbanan. Nu skulle giganternas kamp stå mellan Hårbandet och Yngstingen Backwall. Han Som Springer På Alla Bollar, Väggen Hjalmar, la sig emellertid i liksom Yngstingens äldre brorsa Pojken Backvall. När krutröken lagt sig satt Carlsson där på tronen med bländande hårband och svett i pannan. Pojken tog en poäng mer än Yngstingen och Väggen knep fjärdeplatsen med samma dussin poäng som Junior-Jonas men utan minus på gamesidan. Jonas Junior närmar sig nu 40-strecket och borde kanske få nytt tilltal men vi väntar tills han lyckats med livsambitionen att vinna ettan. Nytt prövoår i tvåan väntar tillsammans med Målarn som efter sitt firande i maj oavbrutet haft 50-årskris. Att han fortfarande är spelsmart bevisas av att de enda 3 poäng han tog, tog han från tronhållare Hårband.

Grupp 2.  Det sägs att släkten är värst men inom klanen Fahlander är den bäst. Hövdingen fick mycket lämpligt ett litet sår på, jag tror det var örat, så han var tvungen att ge sonen Dator-Erik  wo och med de fem poängen vann Datorn gruppen. Vackert spelande HmHm-Olle visade överraskande jämnhet, tog i en bejublad match 5 poäng mot hotet från väster, Kejsaren av Norge, som alltmera sällan hörs över hela hallen. Porr-Olle upp i ettan ihop med Datorn men där måste det nog till andra medel än vackert spel för att stanna kvar. Gratis prenumerationer kanske?.

Hövdingen och Kjesaren delade med exakt samma poäng på tredjeplatsen medan enögde Äldsten Backvall flyttade ner ihop med Trojanen Steen. Den senare hann nöta ganska mycket på det nya väggskynket.

Grupp 3 blev en fin blandning av nytt och gammalt. Klubbens ende kompositör, Håret Hillborg, lät racketen sjunga och delade segern med Nollan Kullti som dock hade några fler games. De övrigas senor var inte väl stämda men Flyktige Brilioth lyckades sväva till lite högre tonhöjder än de andra. Dagis Dinell lät mest som ett målbrott men klängde sig kvar.

Proff Jacobsson och kompisen, dansören och sångaren Alpinisten Genberg valsade ner till 4:an

Grupp 4. Krossen Bördin är en jäkel att drämma till bollen. Liksom sin mentor Trojanen har han dock inte riktigt förstått vad de här vita linjerna är till för. Kanske Gubben Svensson kan lära honom det i femman i år.

Er Enkle Tjänare gillade till i höstas att spela volley framme vid nät i dubbelspel. Krossen drog till någon meter därifrån och fast bollen tog i Er Tjänares bröst så satt blåmärket på ryggen. Kanske vågar jag smyga fram till nät igen senare i år. Krossen spelar ju inte längre på samma bana.

Lobban Sala vann gruppen. Är det någon som vill gissa hur det gick till?  Kaklet kacklade en del om det i deras match, kanske han har några ord att säga om Lobbans spel?  Eftersom Er Enkle Tjänare älskar lobbar flyttade han med Lobban till 3:an.  Pingisviftare Cribba Martinsson riskerar livet ihop med Krossen i 5:an och Kaklet stannar med Fackverket Olofsson i 4:an. Inte illa pinkat av en reservdelsgubbe från Dubbelgruppen.

Grupp 5. Sjökapten Lindblom vann gruppen med en hårsmån före nya tillskottet i Fahlanderklanen; Mathias. Undrar om han tänkt tanken att han liksom sin bror kan ha 36 år framför sig i den här omgivningen? Han Som Inget Öknamn Har, Askerud håller sig till mittsektionen i 5:an men vad händer med Falukorven Karlefors? Ska han ta upp kampen med Gubben och Lill-Nisse om nedre skiktet i gruppen? Nu påstår han att han ständigt bygger hus och att detta tunga arbete böjer honom. Och blir han en ring kan han förstås komma att likna Gubbens nolla. För en så´n blev det för Gubben, ohotad längst ner också i höst. Lill-Nisse knep 5 poäng  – av Göran.

Stora KM

Klubbens fina människor spelade Stora KM i höstas. Glädjande nog vann Kjesaren av Norge bara en match, den mot Hövdingen och det var knappt. Målarn tog paus från 50-årskrisen och utmanövrerade Datord-Erik. Via final i det lägre stående Lilla-KM uppgraderades Lobban till fint folk. Men bara för en kort stund. 12-2 och Pojken Backvall hade gått vidare. Det här är på övre halvan och när Hårbandet hoppar in i kvartsfinalen hoppar Kjesaren ut –  12-2 hi, hi. Målarn höll sig ur krisen en omgång till och smartade ut Pojken. Hårbandet och Målarn till semi alltså.

Trots att han i vanlig ordning toppade, stoppade inte Nollan Yngstingen. Porr-Olles vackra spel går inte igenom en vägg. Hjalmar enkelt vidare på nedre halvan, gav i slutet HmHm-Olle ett tröstgame, 12-1!! Enögde Äldsten kämpade fint mot Trojanen Steen men fick ge sig i tiebreak. I kvartsfinalerna visade Yngstingen hur man hanterar Väggen. Enkelt vidare på wo. Och Junior-Jonas som tänkt sig att vinna pokalen höll bollen igång och då slog som ni vet Trojanen så småningom i skynket. I semin tog dock drömmarna slut. Yngstingen slår inte så många bollar i skynket och skrev siffrorna till 6-2 ,6-4.

I semin på övre halvan började Målarn åter tänka på att han faktiskt fyllt 50 och gav Hårbandet wo.

Nyligen spelades den med stort intresse motsedda finalen. Skulle ett tronskifte äga rum. Men allt kom tillbaka från Hårbandet och strax var första set klart, 6-0! Lite jämnare i andra, 6-4.

Mats sitter stadigt på tronen. En salut för killen som alltid spelar bra men som allra bäst när det behövs mest.

Epilog

Folk kommer och folk går. En som slutade spela hos oss för något år sedan är Rondellen Frondell. Ändå har han fortsatt att ta hand om all rapportering och tabellskrivande under 2011. Lägger man därtill att han jobbat åt oss i olika befattningar inom klubben i stort sett sedan 1965, dvs nästan ett halvsekel så förstår alla att en sådan kompis måste man hedra.

Ett fyrfaldigt leve för Roger: Hurra, hurra, hurra, hurra!

Vi ska också vara glada för att Big Ben Ilveby trots sin SM-satsning och frånvaro från våra banor, fortfarande ser till att Kjesaren betalar avgifterna. Och alla vi andra för den delen. Hemsidan Loboda är en annan sådan här lojal typ. Vilar från tennisen medan han lär sig att avla får i Roslagen men fortsätter att fixa kronis.nu åt oss

Nya under 2011 är Anders Håret Hillborg, Johan Krossen Bördin och  Mathias Fahlander som nu reser sig upp och får en applåd. Kalle Dagis Dinell är också ny men inte här. Barnvakt antagligen.

Vi passar också på att hälsa 2012 års första nykomling Janusz Smurawa välkommen

Det var allt seriöst som Er Enkle Tjänare kan komma på för år 2011